Zo breng je meer rust in een drukke dag

Minder gestrest de dag doorkomen? Er is iets heel eenvoudigs dat je zelf kunt doen.

Je ademhaling is je spiegel
Als je de hele dag van de ene afspraak naar de andere rent, dan kun je het weleens vergeten. Rustig ademhalen. Het lijkt zo simpel, maar let er maar eens op. De ademhaling is een spiegel. Als je gestrest en gespannen bent, kun je dat meteen merken in je ademhalingspatroon. Je ademhaling versnelt, piept, kraakt, steunt of zit hoog in je keel? Vaak heb je het niet eens in de gaten. Maar hoe krijg je deze rustig?

Stop!
Sta of zit even stil. Al is het maar een halve minuut. Let op je ademhaling. Hoe voelt deze aan? Waar gaat deze naartoe? Zit deze hoog in de borst, of laag in de buik? Is deze snel, langzaam, of onregelmatig? Neem gewoon waar wat er gebeurt. Misschien helpt het om je ogen even te sluiten.

Probeer deze oefening eens
Leg je handen ongeveer ter hoogte van je onderste ribben bij je middenrif. Stuur je ademhaling daar naartoe. Als je je handen voelt uitzetten op de inademing, weet je dat de ademhaling daar naartoe gaat. Adem een paar keer diep in en uit. De inademing duurt even lang als de uitademing (bijvoorbeeld vier tellen in en vier tellen uit).

Voor meer energie
Deze techniek uit de yoga (pranayama, ofwel beheersing van de ademhaling) kan je meer energie opleveren en brengt je zenuwen onder controle. Het is goed voor je concentratie en helpt je om met meer aandacht je dagelijkse activiteiten uit te voeren. Pranayama schijnt zelfs bij te dragen aan een beter humeur. Adem is levenskracht!

Ja maar, daar heb ik geen tijd voor!
Als je nu denkt: ja da-hag, dat komt er toch niet van! Probeer het gewoon eens uit gedurende een paar dagen. Wie weet heb je er wel baat bij. Natuurlijk, het komt niet vanzelf. Je moet tijd inruimen in je dagritme (af en toe een minuutje!). Maar dat kan al als je op je werk even naar het toilet gaat. Bijvoorbeeld vlak voordat je die vervelende vergadering in gaat of die belangrijke presentatie moet geven. Probeer dan deze oefening te doen en gun jezelf een rustpunt. Een minimale effort voor een maximaal resultaat.

Ademhalen moet je toch ;)

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Ans (donderdag, 24 maart 2016 12:28)

    Hoi Marjolein, mooi verwoord en helemaal waar! Af en toe even stilstaan and Just breathe geeft direct ontspanning aan je lijf. X